Arequipa en Canon del Colca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van annetkr - WaarBenJij.nu Arequipa en Canon del Colca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van annetkr - WaarBenJij.nu

Arequipa en Canon del Colca

29 September 2017 | Peru, Arequipa

We komen rond middernacht aan in de witte stad Arequipa. De meeste gebouwen zijn gemaakt uit het witte vulcanische gesteente, vandaar. We lopen naar het centrum en krijg meteen al een lekker gevoel bij deze stad...Het ligt op 2350m hoogte en ik voel het al een beetje...Niet helemaal lekker. Bij de plaza aangekomen beginnen we met een rondleiding in de cathedraal. Deze is ontstaan in 1565, maar is afgebrand en heeft meerdere schade opgelopen door verschillende aardbevingen. Het heeft een gigantisch grote kerk orgel met 1200 pijpen en is afkomstig uit Belgie. Ook komen we langs de orginele klokkenluiders...super groot zijn die! En hebben we heerlijk uitzicht over de omgeving. Arequipa is omringd door 3 vulkanen, waarvan de hoogste El Misti, 5822m. Daarna lekker door de straten rondlopen, in een heel gezellig straatje achter de plaza buiten gegeten en toen kwamen we bij het oude klooster uit, monasterio de Santa Catalina. Het is super groot )20 duizend vierkante meter, en gebouwd in 1580. Er waren veel tradities in die tijd. Het eerste kind mocht doen wat ie wou, maar het 2 kind moest als het een meisje was het klooster in op de leeftijd van 12 en een jongen moest het leger in. De eerste 4 jr werd het meisje als novice in een kamer opgesloten en mocht ze geen woord praten (dat zou ik geen dag uithouden!!)! Ook was het erg duur voor de familie die maandelijks moest betalen en eruit gaan was een schaamte voor de familie!
Pff het is hier ook bloed heet gedurende dag dus we besloten om een tour met de bus te doen. Super leuk, naar een heel mooi uitkijk punt geweest Yanahuara, het heeft 7 stenen archways (ingegraveerd met poems) en heel mooi uitzicht over Arequipa, El misti en de valley. En nog naar een boerderij geweest waar we het verschil leren tussen lama's, alpaca's en vicuna's. Vicuna wol is het duurst...1 sjaal kan zo USD 1000 zijn! 's Avonds lekker gegeten ik had de lokale chupe de camarones (garnalen in een sausje) ...en toen hadden we zin om te borrelen...maar de enige bar die we vonden zat vol (ook al zat het helemaal niet vol volgens de norm bij ons)...na wat ronddwalen over de straten maar terug naar het hotel..Beter want we worden de volgende dag om 8.30 u opgehaald...op naar de colca lodge in de colca canon.

We kwamen er die ochtend achter dat we naar 5000m hoogte gaan voordat we weer naarbeneden gaan (colca lodge is op 3600m )!!!! Pff we zaten natuurlijk op 2300 m voor 2 nachten dus we waren wel al iets geacclimatiseerd maar niet genoeg! Het uitzicht was geweldig tussen de bergen en valleyen. Op 4000m hoogte hadden we een stop om de lokale thee (met coco bladeren en 2 andere locale dingen erin om te helpen met de altitude!!)...Je kon al goed merken dat de lucht ijl begon te worden maar niks vergeleken met het uitzicht punt op 5000m MAAR pff Rachel voelde zich erg slecht (die wou niet eens de auto uitkomen) en ik wel maar errrrrug langzaam....Het was jammer genoeg bewolkt en we bleven toch maar een paar minuutjes om dan weer naar beneden te gaan (en dan voel je je een STUK BETER)...Toen we aankwamen bij onze romantische spa lodge naaste de colca rivier in een super mooie valley met oude inca terrassen was het heerlijk genieten. Ze hebben ook 4 natuurlijke hotsprings...dus in de bikini hup erin voor een paar uur...en onze deal had ook 2 massages included dus ´s avonds een heerlijke zweedse massage gehad voordat we gedinneerd hadden...
Volgende ochtend werden we om 7u opgehaald om naar de condor del cruz te gaan. De Canon del colca is de 2e grootste canon van de wereld met het diepste punt 4000m. We komen door verschillende schattige dorpjes waaronder Yanque en Chivay en na anderhalf uur zien we de condors al vliegen...super vet. De concor is de 2 na grootste vogel (albatros is de grootste)...ze hebben een width span van 3.2 m en kunnen 70 tot 100 jr oud worden! Ze kunnen naar 7000m hoogte vliegen en gaanrond de 55km-h!! Ze zweefvliegen voornamelijk gebruik makend van de warme stromen uit de valley beneden. Ze vliegen 200km op zoek naar eten en als ze iets gezien hebben houden ze het eerst 24 in de gaten voordat ze aanvallen! Ze worden nu beschermd want ze zijn aan het uitsterven (ze worden pas sexual matuur als ze 12 jr zijn!) Dus toen we bij de cruz del condor aankwamen, hadden we een ontzettend mooi uitzicht over de valley en nevado mismi (5597m hoge vulkaan) MET rondzwevende condors...Super vet...Ook leren we hier dat de rivier Amazon (6992km lange riveier) onstaat uit de nevado mismi aan de andere kant van de condor del cruz, dit is pas ontdekt in 2007!

´s middags weer een lekker luie middag in de zon, in de hotspring en een bbq lunch included en oh ja NOG een massage nu een hotstone massage een 3 gangen menu...heel erg verwend haha dit had beter na onze inca trail gedaan moeten worden maar goed...en per taxi (ja we reizen luxe deze keer) naar Puno aan het titicaca meer dicht aan de Boliviaanse grens....maar daar vertel ik de volgende keer meer over.....
sorry weer lang verhaal maar je kunt zien dat we druk aan het backpacken zijn!! tot snel lieverds.

• 29 September 2017 - 08:56

Lucy:

Ooh wat een verhaal ,geen luie vakantie maar genieten,veel plezier ...Gr Pa en Ma