Puno, Titicaca meer, Bolivia en Copacabana - Reisverslag uit Puno, Peru van annetkr - WaarBenJij.nu Puno, Titicaca meer, Bolivia en Copacabana - Reisverslag uit Puno, Peru van annetkr - WaarBenJij.nu

Puno, Titicaca meer, Bolivia en Copacabana

02 Oktober 2017 | Peru, Puno

Na 5 u in de taxi kwamen we aan in Puno, 3800m hoogte. Op zicht is puno niet heel bijzonder maar het ligt aan het titicaca meer. Het is het grootste meer van Zuid Amerika EN het hoogste meer waar op gevaren kan worden. We hebben een tour geregeld om naar Copacabana te gaan in Bolivia en dan een nacht op isla del sol te verblijven. Overdag is het super heet (en natuurlijk op die hoogte, brandt die zon gigantisch) en 's nachts ijskoud. Copacabana is heel relaxt, klein niet heel veel te doen maar super. Het is een pilgim plaats door de cathedraal die ze hebbe met de virgen de la candelaria in het kapel...voor Bolivianen als Peruvianen. Er komen 1x per jaar dan rond de 70.000 mensen naar Copacabana en sommige zelfs te voet van Le Paz in Bolivia (dat is 4u met de bus!) In 1821 werd Peru onafhankelijk en was het samen met Bolivia 1 land voor ongeveer 4 jaar. 's Middags hadden we een luie middag met cocktails maar er was ons verteld dat het heel leuk is om cerro calvario te beklimmen, een uitkijk punt op 4020m hoogte. Op zicht niet een hele zware klim maar het is wel anders met die altitude maar uiteindelijk super vet uitzicht dus het was het waard.

De volg dag gaan we per bootje naar de isla del luna en isla del sol. Eerst naar isla del luna (maan eiland), daar woonden vroeger alleen maar vrouwen (nonnen in een soort klooster van jonge leeftijd), die de god inti=zon aanbaden. Er staan enkel nog wat ruines uit de inca tijd. Hier leren we dat de inca's een soort jaar kalender hadden een soort groot kruis. Ze wisten dat er 13 volle manen per jaar waren dus er zijn 13 kruisen waarvan elk kruis 28 hoeken had (dat is dan 1 jr 364 dgn...) Heel bijzonder. De Inca's geloofden in de zonnen god (dat was DE god) maar ook in de condor (soul/above ground), puma (strenth/ground) en snake (intelligence/underground) en voor de indigenous mensen uit de andes pachamama (mother earth) en pachatata (father earth)...De inca's verboden mensen niks en destroyde ook niks toen ze meer en meer grond overnamen (uiteindelijk was de inca tijd maar 100 jaar maar het grond gebied was van chile, argentinie, bolivia, peru, ecuador en een klein gedeelte van Colombia).
Op het zonnen eiland leefden alleen de mannen vroeger. Om naar het dorp te komen moet je omhoog over de super vette inca stairway....maar die trap heeft over de 200 treden en weer met die hoogte niet al te makkelijk, maar uiteindelijk bij ons hostel aangekomen....Er zijn 3 verschillende comunities maar jammer genoeg heeft het midden 'oorlog' met het noorden dus we kunnen niet naar het noorden. 'middags nog wel ook naar een andere inca ruine geweest in het zuiden vh eiland. 's Avonds is het echt SUPER koud...dus vroeg het bed in!

De volgende dag vroeg weer op pad om de dag erna naar de eilanden dischtbij puno te gaan. We beginnen op een floating island...ja heel bizar het is gemaakt van de lokale totora reeds (dat ze ook kunnen eten) en dan gebruiken ze soort van grondblokken als onder grond en dan het riet in verschillende lagen erop (en dan nieuwe lagen als nodig is!) zodat het ongeveer 2-3 m dik is...en wordt het vastgezet met een soort anker. Uiteindelijk verrot de basis vh eiland (na 30-35 jaar) en moeten ze ergens anders weer op nieuw beginnen! Het eiland veert dus ook een beetje als je erop loopt heel raar. Ook kun je dit riet eten en maken ze hun huizen/boten ervan .Hier spreken ze Aymara, een indigenous taal.
Daarna gingen we door naar het eiland amantani waar we een homestay hadden. Het is hier erg rustig (er zijn geen wegen dus geen verkeer en ook zijn honden niet toegestaan!)..We kwamen in huis samen met een frans stel erg gezellig. Met een beetje gebrekig spaans kunnen we een beetje praten met de familie! Aan het eind van de middag liepen we met de hele groep naar de top vh eiland, pachatata (waar ze 1x per jaar nog offeringen-fiesta's hebben)...Pff lekkere klim weer met die hoogte...we zullen zien hoe de inca trail gaat over paar 10 dgn! Hopelijk zijn we dan wat beter ge-acclimatiseerd! Waar we verbleven hadden ze geen lopend water en moesten dus zelfs het toilet met een schepje water flushen en ook maar minimale electriciteit (batterij). 's Avonds werden we in lokale klederdracht naar een lokaal feestje gebracht wat een grappige toestand was...beetje op de lokale muziek dansen met de lokalen!

De dag erop gingen we naar het taquile island...heel erg mooi en schattig en ook al moesten we een beetje de heuvel op het was niet heel erg! MAAR we waren wel weer blij om in Puno in ons hotel aan te komen om een heerlijke douche te kunnen hebben! (de mensen op het eiland gaan het meer in maar het is erg koud normaal gesproken rond de 4-10gr)...

's Avonds met het franse koppel (margot en damien die in Londen wonen) afgesproken voor een hapje en een drankje...errug gezellig.

En nu is het tijd om naar Cuzco te vertrekken.... daar vertel ik de volg keer weer meer over! De tijd vliegt we zijn al weer 2 wkn aan het reizen! xxx