Eerste week Lima, ballestas islands en nazca lines - Reisverslag uit Lima, Peru van annetkr - WaarBenJij.nu Eerste week Lima, ballestas islands en nazca lines - Reisverslag uit Lima, Peru van annetkr - WaarBenJij.nu

Eerste week Lima, ballestas islands en nazca lines

24 September 2017 | Peru, Lima

Nou daar gaan we weer. Nu met Rachel (ex collega-tje van Abbey vets)...Na 16u vliegen (met overstap in Parijs) aangekomen in de grijze stad Lima (het is hier bijna altijd bewolkt). Eerste avond lekker lokaal gegeten (ceviches=marinated seafood/vis...) en onze eerste Peruviaanse cocktail...pisco sour!! Errug lekker, pisco is 40% alcohol en puur beetje hetzelfde als tequila...dus...:). Ons plan voor de eerste dag was een beetje rondkijken in Miraflores (waar we verblijven)...We beginnen met Huaca Pucllana, dit is een adobe ceremonial centre van de lima cultuur gedateerd uit 400 AD. Ze gebruiken non fired bricks (stenen gedroogd door de zon) en in plaats van horizontaal worden ze verticaal gebruikt met een gap tussen de stenen zodat als er een aardbeving is het niet omvalt (erg ingenieus!)...Ze breken oude potten en en de scherven worden ook gebruikt om de ´tempel´te bouwen )ç(soort offer aan de goden)..Ook zijn her 4 wari warrior mummies gevonden in 2010. Ook leren we hier dat de kale Peruviaanse hond in Peru beschermd is...ze hebben bijna geen vacht en missen veel tanden (hebben alleen een paar kiezen).
Daarna naar het Kennedy park gelopen (waar katten beschermd zijn) en toen begonnen we met onze 6u lange wandeling (NIET gepland maar goed) door San Isidro nog een huaca bezichtigd en door naar miraflores en uiteindelijk mooie uitzichten over de miraflores cliffs en parken...Ons plan was rustig aan doen maar ´s avonds redelijk dood!
Volgende dag met de lokale bus (wat hier super geregeld is) naar het centrum. Bij Plaza San Martin begonnen en naar Plaza de Armas gelopen en zijn we de cathedraal binnen geweest...ook nog naar het choco museum geweest en choco tee gekocht (ze gebruiken de schil/leftovers om tee van te maken...erg lekker)...Toen wouden we de MALI museum bezichtigen maar was dicht...en we waren te vroeg voor de fountain licht show...goed proberen we dat nog een keer als we terug komen van Cuzco. We hebben ook nog niet echt het nachtleven ontmoet maar dat komt ook nog wel denk ik!

Onze hele trip is al geregeld dus we hoeven niks te regelen... dus we worden netjes de volgende dag opgehaald voor onze toer naar de islas ballestas en nazca lines.
We beginnen met Paracas...erg schattig kust dorpje...met een national park....We zouden een 3u lange tour hebben maar had ook gevraagd of er eventueel tijd was om fietsen te huren...ergens qua communicatie was er iets mis gegaan want ze dachten dat we de tour op de fiets wouden doen...goed doen we dat MAAR we hadden niet verwacht dat we tegen een wind met windkracht van 50km per uur en zandstormen moesten fietsen!!!! Sommige stukken moesten we zelfs lopen! haha wat 1 u zou moeten duren, duurde 4u!! En mijn fiets versnellingen gingen kapot dus had alleen maar 1 versnelling...haha was een goede work out! En dat om een paar fossielen te zien...MAAR ook een rood strand en zout (er zijn hier vele mineralen waaronder zout, magnesion, koper en ijzer). Onze gids zei normaal gesproken doen we dit in dune buggies!! Goed jammer dat wij daar niet over ingelicht waren!
Volgende dag was het tijd om naar de islas ballestas (nick-name is poor mans Galapagos eilanden) te gaan met een bootje..Er zijn hier onwijs veel pelikanen,guanay cormerant en peruvian boobies...De guano (vogelpoep) is 30x meer potent dan koeien poep! Er is hier zelfs een oorlog over geweest tussen spanje en peru in 1864-66 die Peru had gewonnen.
We zagen ook schattige luidruchtige zeeleeuwen.... En op onze weg ernaar toe zagen we onze eerste geoglyph...een 150m bij 50m wijde candelabra cactus achtig figuur...Ze weten niet waar dit voor diende maar ze vermoeden om schepen te guiden naar de marina.

´s Middags vertrekken we naar Ica en gaan we wijn proeven....Peruviaanse wijn is ERRUG zoet dus niet echt lekker MAAR de rode wijn is haast als een port :) en het was gratis dus zijn naar 2 bodegas geweest. Ook nog naar een musea gegaan met vele mummies en skeletten en vooral bizar waren de skulls..ze probeerden de skull te hervormen in een soort ei vorm..(als een soort offering aan de goden!)
Vandaar zijn we naar Huacachina gegaan waar we in de desert ecolodge (in een tent) verblijven. Ook hadden we nog 1 activiteit op het programma staan...dune buggies en sand boarden....Huacachina is een kleine oasis met een meer in het centrum heel schattig met daar omheen gigantische zand duinen (in totaal 120x70km!)...was super leuk :).

En dag erop stond onze prive taxi weer klaar (en zover ook niet heel veel backpackers ontmoet omdat we het meeste prive doen maar ook de hostels hebben niet echt een gemeenschappelijke gezellige ruimte)...Maar komt ook nog wel denk ik!
Dus nu naar het vliegveld van Nazca. Vandaar hebben we een vlucht van 30 minuten over de Nazca lines, dit zijn ancient geometrische lijnen kriskros door de nazca desert. Ook zijn er vele dieren geoglyphs gemaakt door de pre inca civilization tussen ad 450-600. Niemand weet waarom deze geoglyphs gemaakt zijn (er zijn veel theorien maar niks is bewezen)...maar is allemaal met de hand gedaan (ze gebruiken paaltjes en spannen touw ertussen en verwijderen alle stenen....het regent hier nauwelijks dus het verandert totaal niet). Erg indrukwekkend ook al moesten we 4 u op het vliegveld wachten en het was een piepklein vliegtuigje en erg winderig...ik was binnen 10 minuten al misselijk! Maar de geoglyphs zijn geweldig, meeste over de 100m lang en geometrisch perfect! Ook vliegen we over de cantallo aquaeducts (er zijn er 30 in totaal, ondergronds en nog steeds in gebruik). We zouden eigenlijk om 10 u vliegen maar werd pas 1u...dus we gingen eind ochtend naar de chauchilla cementery (in plaats van na de vlucht)...
De begraafplaats is uit de ica-chinca cultuur rond ad 1000. Er zijn onwijs veel mummies (MET HAAR heel bizar dat dat nog goed is)...

En nu met de bus naar Arequipa...daar vertel ik de volg keer over! xx

• 24 September 2017 - 19:27

Lucy Krabbenborg :

Wat een verhaal,super,lekker genieten....groetjes....en veel plezier...XXX pa en ma ...

• 25 September 2017 - 12:04

Nienke:

Leuk Annet om jullie verslag te lezen! Wat een toestand dat jullie moest een fietsen! Stoer hoor! Eaten het coca bladeren in Lima? En gaaf die vlucht boven de NAsca desert! Heel veel plezier nog! Xx