Nou na Mcloid Ganj ging het bergafwaarts... - Reisverslag uit New Delhi, India van annetkr - WaarBenJij.nu Nou na Mcloid Ganj ging het bergafwaarts... - Reisverslag uit New Delhi, India van annetkr - WaarBenJij.nu

Nou na Mcloid Ganj ging het bergafwaarts...

Door: annet

Blijf op de hoogte en volg

15 December 2006 | India, New Delhi

LETTERLIJK EN FIGUURLIJK. Ik had een wondje op mijn voet en aangezien ik in Mcloid mijn bergschoenen aanmoest omdat het zo koud was, voelde ik al dat het niet helemaal lekker was (lees ik had erg veel pijn, maar gaf er niet aan toe). In Rishikesh aankomend had ik pas echt door dat het goed mis was want zelfs op slippers deed het pijn. Toen ik goed naar mijn voet ging kijken was mijn hele voet rood/blauw en de gehele bovenkant was gewoon pijnlijk. Uhm een ontstoken voet en ik had niks door of dacht ach valt wel mee. Nou wat natte sokken erom heen, en wat ijsblokjes en rust. Maar ja rust is moeilijk voor me he..Haha nou de 2e dag in rishikesh lekker vroeg opgestaan omdat we om 7.30u wouden yoga-en. Nou iedereen sliep nog, ook het personeel van ons hotel en ook het yoga mannetje, die we vanuit het restaurant konden zien. Maar goed we waren toch al niet heel geintereseerd in yoga, maar ja we zijn wel in de yoga plaats van India! Maar nee we gaan wel naar de Swarg Niwas tempel. Moesten we over een brug naast ons hotel, die al in 1929 gemaakt is..ongelooflijk en dat in India! De tempel bestaat uit 13 verdiepingen. Eerst moesten we onze slippers uit doen (R5,-), daarna ging er weer eens een opdringering mannetje met ons mee (gids). Maar ja dat is zo irritant hier, ze kunnen slecht engels, en als ze nou leuke verhalen hadden...maar nee hoor. Elke keer waren er 3 goden in een open kamertje, nou dat is Laksmi, Visnu, Krisna...dat is blablabla blablabla blablabla...ja enz, daar leer je veel van!! Oh en in elk kamertje staat er voor de beelden natuurlijk een donatiebox, en verzoekte hij ons vriendelijk om daar wat in te doen. Nouja geen entree dus ach prima. Ah einde vd gang zei hij dat zijn taak erop zat en of we hem een gift gaven (geld)...HELAAS...NEEEEEE Haha en zijn we verder gegaan naar boven. Tot onze verbazing, stonden tussen al die kamertjes met Goden, allemaal handicraft shops..nou gelukkig waren wij vroeg en waren die lekker nog niet open. Op 1 na ie ons natuurlijk gelijk al weer aanviel. Nou viel erg tegen die commerciele troep! In de middag zaten we in het lounge gedeelte van ons hotel (super relaxt), onze tijd te verdoen, omdat we moesten wachten tot 15.00u voor de yoga klas. Maar toen vroeg een jongen vh personeel wat onze plannen waren. Hij wist namelijk een mooi plekje ad ganges met een kleine tempel in een grot. Nou tuurlijk, wij zijn van de party. Een wat oudere vriend van hem ging mee. Op zicht stelde het hele tempeltje niet heel veel voor. We moesten 10 meter naar binnen lopen en daar had je een statue van Krishna met wat puja erom heen, maar het was wel heel bijzonder. Hij legde ons veel uit over het Hinduisme, en zei op een gegeven moment ook dat we op onze knieen moesten gaan zitten en bidden! Haha nou daar zaten we op onze knietjes...sluit je ogen en make a prayer. Goed he dat gedaan we wouden hem ook niet kwetsen..daarna naar de super gave groen-blauwe ganges gelopen, zo mooi! Omringd door bergen en alleen natuurgeluiden...en de enige personen daar. Heerlijk, toen ik foto's wou maken, wou mijn camera niet meer open. Snik, en dat doet ie nog steeds niet...maar he Anja heeft een digitale camera dus ach maakt niet zo veel uit!
Die avond dan naar de lichtjes ceremonie aan de Ghat in het centrum. Na keihard afgezet te worden door de rikshaw driver en ik fuck you tegen hem zeg waardoor de oortjes vh oude mannetje die ook in ons autootje zat begonnen te klapperen, kwamen we dan aan bij de Ghat. Wij vol verwachting wachtend op de priesters en dan alle lichtjes die door de ganges meegevoerd zouden worden....Nou helaas het verliep iets anders dan we dachten. Het waaide heel erg hard en het begon ook nog te regenen. Het was dus niet druk en er werd dus ook niet veel puja gedaan (lees geen lichtjes op de ganges op eentje na!!) Er gingen 5 priesters naast elkaar staan met een soort grote kandelaren, waar het vuur alle kanten opging behalve de goede, die rondzwaaiend in de lucht, met op de achtergrond te luide bellen (heel irritant, zijn we later nog vaak door wakker gehouden in ochtenden...) en een soort gebed/lied/mantra??? Zijn we niet helemaal overuit. Daarna kwamen ze langs met heilige snoepjes (wat wij vissenvoer hadden genoemd, aangezien ze die in de rivier gooien voor de vissen!) en kon je een stip op je kop krijgen (een blessing). Nou die snoepjes waren lekker, maar laat die blessing maar zitten. Een beetje teleurgesteld terug, weer keihard onderhandelen met de rikshaw driver, maar goed uiteindelijk wij tevreden. Zet hij ons bovenaan de weg af. Ok nou dan lopen we verder, is niet ver toch? komt hij 5 min later ons achterop en moesten we weer instappen om onderaan de straat moeste we er weer uit bij de rikshaw standplaats...haha!! Goed moesten we nog steeds terug lopen en was nog best ver...In het hotel lekker gegeten en 's avonds whiskey gedronken met personeel van het hotel. Nou lekker gezellig, maar 's nachts begon ik wat misselijk te worden. Eerst dacht ik nog, jeetje dit kan toch niet van 3 glaasjes whiskey/cola komen...of toch wel?? Tja ben niks meer gewend he? Maar goed uiteindelijk liep het uit op 2u op het toilet zitten midden in de nacht en alles maar dan ook alles kwam er van voor en achter uit! Anja sliep als een roos en had ook helemaal niks door die hele nacht. Dus jeeh ziek, pff...goed ziek, maar Anja begon zich ook niet zo lekker te voelen die dag erna, maar niet zo heel erg. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds heftige diarree, maar ik ben niet ziek ofzo, soms krampen, steken in mijn buik, ja helemaal goed ben ik natuurlijk niet. En ja ik ga naar de dokter als ik in mijn dorp ben of als ik terug ben in Nl, wees gerust. Ik denk dat ik beter een totale check up, met ontworming en alles kan doen haha.
Nou ik was dus goed ziek, maar ja die dag erna hadden we treinkaartjes voor Haridwar-varnassi in de ochtend om 8.30, dus tja we moesten ons gaan verplaatsen naar Haridwar. Maar ik was echt niet lekker...toen hebben we lekker besloten om decadent met de taxi te gaan, dus een uur later lag ik in een hotel in Haridwar in bed! De dag erna 6.30u opgestaan , na enkele keren het toilet te hebben bezocht natuurlijk die nacht om met al onze spulletjes naar het treinstation te gaan. Daar aankomend, vroegen we naar welk perron we moesten...Varanassi??? Nou we moesten in het hokje komen, dat voorspelde niet veel goeds... Oh onze trein vertrekt niet om 8.30 in de ochtend zoals ze ons verteld hadden (new time schedule madam), nee 20.00u 's avonds...gvd!@#$%^%^&&**. Nou erg leuk om te horen is wat anders als je daar honds beroerd staat terwijl je nog in bed had kunnen liggen! Maar he ach we missen een dag in Varanassi, maar we bekijken het positief, kunnen we toch nog Haridwar zien. Dus daar gingen we, tassen in het hotel gedumpt en wij lekker lopend door het stadje. Maar helaas, niet echt een interessant stadje. Naar de Mansa Devi tempel (hindu tempel) met een kabelbaan, die we uiteindelijk vonden nadat we door heel leuke achterbuurt hadden gelopen... Boven aangekomen, he een leuk terrasje, ach laat die tempel nog maar ff wachten. Heerlijk uitzicht, lekker een uur gezeten. Daarna het tempeltje, onwijze drukte, wij de enige toeristen, maar wat een commerciele shit. Echt niet normaal, bij elk beeld (1 vd goden) zat een priester, moest je snel je geld geven, kreeg je een stip op je kop en word je weer weggeduwd door de menigte. En als ze nou 1 x om geld vragen, maar nee er zaten een stuk of 5 van die mannetjes...Sinds wanneer vroegen wij ons af word er in Hinduistische tempels naar geld geeisd in plaats van donaties. En waar gaat dat geld naar toe????? In ieder geval niet naar het opknappen van de tempels, zag er echt niet uit nl en eigenlijk hebben we nauwelijks mooie hindu tempels gezien. Dat klopt ook wel, omdat de moslims die allemaal verwoest hebben tig jaar geleden maar toch..(en daarom zijn er ook meer moskees te zien in India dan hindu tempels) maar ik ben bang ook niet naar de arme mensen....We waren een beetje ontdaan door dit en ook die kraampjes erom heen, ze vallen je gewoon aan dat je een mandje puja spulletjes MOET kopen (een cocosnoot, bangels, wat bloemen, incense) allemaal om te offeren aan de god die jij uitkiest. Elke god staat voor iets anders, ik weet dat je Ganesha voor positieve dingen, geluk kan aanbidden maar het is ongelooflijk hoeveel goden ze hebben, maar dan ook nog dat het overal anders beschreven staat!!! Dat houdt in zekere zin het Hinduisme ook in, ze accepteren alles en elke religie, onze god is dan ook 1 van hun goden zo doen ze dat heel makkelijk. Maar voor ons is het te ingewikkeld door al die verschillende verhalen door de bomen het bos nog te zien. We doen natuurlijk wel ons best! En al die lokale mensen kopen ook nog die puja, hoe weinig geld ze ook hebben, ongeloofljk!
Nou daarna naar de Har-ki-pairi, de ghat hier waar iedereen de ganges in gaat om zichzelf te reinigen en waar 's avonds dan ook net als in Rishikesh zo'n ceremonie gedaan wordt. Dat was wel geweldig, weer waren wij de enige toeristen. Ze hebben een soort eiland in het midden van de ganges gemaakt met trapptejes naar beneden naar de ganges toe, met daaraan ook grote kettingen, wat later erg handig bleek aangezien heeeeeel erg veel mensen op hun bek gingen als ze het water ingingen. Alle mensen waren blij en vrolijk daar. Te grappig op een gegeven moment ben ik met mijn voeten in de ganges gaan staan....oeoe errug koud en werd ik natuurlijk meteen aangevallen door een priester...Nou ach vooruit ga ik ook een keer puja doen. Moest ik allemaal hindi woorden nazeggen. Oh ik moest bijna een paar keer lachen, want sommige waren zo moeilijk voor mij uit te spreken, maar het moest allemaal super snel achter elkaar opgedreund worden en hij was zo serieus dus kon ik echt niet maken. Daarna moest ik alle familie namen opnoemen, bloemen in het water gooien en met mijn handen water scheppen en om zeggen (betekend god)...haha gelukkig was deze kerel geen geldbeluste man en zei hij dat ik wat kon geven als ik dat wou..Ik heb nl ook andere verhalen gehoord, zo van nou moet R100,- voor Krishna geven en R100,- voor Vishnu...blablabla ja in hun eigen zak natuurlijk! Sommige mensen bleven echt zo lang in het water...brrbrrbrr..en toen kwam er een hele grote groep mannen naast ons zitten..haha uit het leger haha die allemaal half naakt het water ingingen! Niet verkeerd natuurlijk. Ik denk dat we daar een paar uur gezeten en genoten hebben van wat daar allemaal te zien was. We kregen allebei een beetje het gevoel van een zwembad met allemaal blije mensen ah spelen in het water. Er stond ook best een stroming in het water dus veel mensen lieten zich een heel stuk meesleuren, er weer uit terug lopen en op nieuw... Er waren ook redelijk wat mensen die met een stok met een soort magneet eraan in het water liepen en een stuk glas hadden om doorheen te kijken. Het duurde even voordat we door hadden wat die mensen ah doen waren. Nou veel mensen gooien natuurlijk muntjes in het water ter offering ad goden...nou die vissen zij er dus weer uit en stoppen ze in hun mond (aangezien ze tot hun middel in het water staan en het nergens anders kunnen bewaren). Maar ongelooflijk toch, en het leek ze (de lokale mensen) niet uit te maken dat zij dat ah doen waren. Nou hoe religieus zijn die mensen????
Maar goed daarna opzoek naar een internet cafe, 1 gevonden haha elke 5 min rende ik naar het toilet (zo'n gat in de grond), maar goed ik was al lang blij dat we op een plek waren waar een toilet was...dat is nl niet zo normaal hier. Maar pff ik had zulke krampen, echt niet grappig gewoon en nog heel wat uur voordat onze trein zou vertrekken.
In een restaurantje toch maar wat lichts gegeten, nog ff in ons hotel gezeten en toen wat het eindelijk tijd om naar het treinstation te gaan. Jippie de treinreis van 20u gaat beginnen!!!

De trein kwam een half uur te laat maar goed we zaten erin en we vertrokken toch maar zowaar naar Varanassi. De mensen om ons heen waren een beetje anders dat we gewend waren in de treinen. Wat armer volk..maar goed ach we zullen zien. In de trein relatief goed geslapen, maar erg veel op het toilet "gezeten" (nou ja gezeten, denk je in, zo'n gat in de grond, schuddende trein, heftige diarree.......ERG moeilijk richten kan ik je vertellen!!!). Nou de volg. ochtend ging bijna iedereen uit de trein. Nou relaxt, lekker veel ruimte voor ons. Ik was nog steeds niet lekker dus heb de hele ochtend geslapen. 's Middags komt er een mannetje van het station langs met een boek waar we onze namen etc moeten noteren en of we al onze bagage nog hebben (of we bestolen zijn de ja of de nee...). Uhm raar, maar toen bedacht ik me ook, dat ik ook wel wist dat de trajecten naar varanassi en agra het gevaarlijkst waren. Maar nee niks gebeurd we hebben alles nog! Daarna ging ik weer een beetje dutten, en anja ook. Anja had geen zin om weer bovenin te klimmen en ging gewoon op 1 vd bankjes beneden liggen in de 6 zit en ik lag daar aan de zijkant. Maar ik sliep niet, ik schrok de hele tijd wakker en keek om me heen...ik voelde denk ik al dat de sfeer ah veranderen was natuurlijk. Ik heb ook meerdere keren gezien, dat er iemand tegenover Anja ging zitten. Maar ik was te ziek om mijn ogen open te houden. Ok na een uurtje waren we beide weer wakker. De trein stopte echt bij elk gehucht waar we langs kwamen. Gelukkig kwam er weer een TAJ mannetje langs (coffee taj taj coffee taj taj roepend...altijd erg grappig). Anja wilt betalen....portemonnee WEG!!! GVD!@#$%^^&&**#@$% Maar goed, zat niet heel veel geld in, en ach An is ook voor cash verzekerd, geen probleem. In 1x denk ik aan haar camera..zit je camera er nog wel in???? NEEEEEEEEEEEEEEEE ook gejat...nou gvdgvdgvd...aangezien mijne het al niet meer een paar dgn deed, ahaha heel wat mooie foto's foetsie. Maar goed, ik mijn tas checken, ik heb alles nog! Maar erg raar anja sliep met haar tas op haar buik, haar mega sjaal erover heen en haar arm. Maar ze heeft alleen een flap om haar tas dicht te doen en haar portemonnee en camera in het middelste vakje (en niet zoals mijn tas heeft achter een ritsje achter een ritsje). Maar echt ongelooflijk. An zei wel dat ze heel diep geslapen had, en voorheen zei ze ook al als ik echt slaap kan er een bom afgaan (of ik kotsend in de badkamer) ik slaap...nou dus Anja heel verdrietig. En dan dus ook nog dat onze trein overal stil stond en er uiteindelijk 4u langer over gedaan heeft. En niet te vergeten de lieve kindertjes in de trein....die ik uit de buurt van Anja probeerde te houden aangezien zij nu een erg kort lontje had op dat moment. Ze bleven maar zeuren om biscuits biscuits money money....grgrgrgrgr zoals Anja de hele ochtend al was lastig gevallen door meerdere kindertjes en lokaal volk dat niet meer vraagt dan which country, name, father/mother name? Brothers? Sisters...ah...HEEL FRUSTREREND na tig van die gesprekken kunnen zelfs wij niet meer vriendelijk zijn!!! Op een gegeven moment ben ik heel kwaad geworden en hielp een kerel naast ons ons, en gingen ze uit de trein. Nou toen kwam het, gingen ze van buiten de trein steentjes naar ons gooien. Nou ik stond perplex. Gelukkig zat er een gezin naast ons en heeft die kerel de kinderen weggejaagd en waren we daar van verlost! Om 19.45u kwamen we dan eindelijk aan in Varanassi trein station. Nou we moesten hier natuurlijk naar de politie voor een politierapport voor de verzekering. Een jongen zei dat we op perron 5 moesten zijn. Nou wij daarheen, en we hebben daar een uur gezeten voordat Anja haar rapport kreeg. En toen ze dat kreeg...haha wat een lachen, een heel oud papiertje, wat gewoon al bijna ah vergaan is, met op de ene kant alles in Hindi en de andere kant in Engels, maar als je niet weet wat er staat is het vertalen van het engels ook erg moelijk!!!! Maar goed ik zei al tegen An, dat is nou echt iets om te bewaren of in te lijsten!

Ok Varanassi hier komen we, al zo opgefokt als een kanari maar goed, de stad vd vervuilde ganges, badende mensen, verbrande lijken en pussy rikshaw wallahs.......
Toen we buiten kwamen, kwam diezelfde jongen die ons gezegd had waar het politiekantoor zat op ons af om te vragen of we een Rikshaw nodig hadden. Ik had nu de Anja mood overgenomen, erg achterdochtig, toch maar gedaan. Ja en waar is de prepaid counter dan? En blablabla...maar goed in de lonely planet staat met grote letters over Varanassi, geloof de rikshaw drivers niet. Laat je gewoon naar je hotel brengen waar je heen wilt, want zij willen je nar iets brengen waar ze commissie van krijgen. En hij begon...ja dat hotel waar jullie naartoe willen, daar kan ik jullie niet helemaal heen brengen aangezien de rikshaw niet door die smalle straatjes past. En dat klopte ook wel, dat had die kerel van de prepaid stand ook al gezegd. Zouden we 1 1/2 km moeten lopen. Nou toen begon hij over een ander hotel, en ja als we het niks vonden wist hij nog wel meer blabla. Maar ja wij waren toch al zo gebroken dat we niet echt meer zaten te wachten op sjouwen met onze backpacks...goed 1e hotel was niks, 2e was prima. Leuke mensen, maar ik was nog steeds in de achterdochtige mood. Terwijl Anja al weer relatief vrolijk was (waar ik haar nog een complimentje voor heb gegeven, want ik denk dat ik nog heeeeeel wat dgn chaggy zou zijn). Ook had onze chauffeur met zijn broer gezegd dat ze ons ook de volg. dag wel de hele stad wouden laten zien voor R 500,-. Ik was nog niet echt overtuigd, maar An zo van ja maar we hebben maar 1 dag, en dan als we maar alleen een beetje ronddwalen zoals we dat een paar keer hebben gedaan dan zien we helemaal niks van Varanassi...Dus ok ik dacht nog steeds uhm ik weet het niet, maar laten we het maar doen voor de dag erna. De mensen waren te grappig daar. Ook hadden ze hot water, en konden we beide niet wachten om een heerlijke douche te nemen! Anja stond al onder de douche toen 1 van die ventjes aan mij vroeg of ik hot water wou...haha ik kreeg een emmer gloeiend heet water! Nou ik tegen anja, wil je heet water? JAAAA nou dan moet je je deur open doen..haha wat een lachen, ja dat hadden we niet gehad tot nu toe. Na de douche lekker gegeten, heerlijk bijgekomen van het avontuur van de laatste dgn...En echt wij dachten dat we weinig te vertellen hadden, aangezien we alleen maar ziek waren geweest..oeps..ik stop er dus nu maar ff mee...en dan vertel ik de volg. x alles over Varanassi...
En misschien klinkt alles wat negatief, we zijn weer helemaal happy hoor!!!
Dikke kus en tot over 1 week...x

  • 15 December 2006 - 12:51

    Nienke:

    Lieve Annet, wat een rotzooi. Dat je nog redelijk happy bent na zo'n treinreis, ik zou er helemaal gek van worden. En dan tussendoor ook nog dingen regelen voor hier in NL! Hoop dat je de brief nog hebt opgestuurd. Nou geniet maar van Varanassi want t kostte moeite er te komen en volgende week zit je weer hier in NL waar alles is zoals altijd. Dus doe nu nog maar alles waar je zin in hebt. Mooi verhaal trouwens over die ganges en de gebeden daar! Heel veel beterschap en een dikke kus voor jullie allebei! Nienke

  • 15 December 2006 - 13:39

    Nienke:

    Lieve Annet, wat een rotzooi. Dat je nog redelijk happy bent na zo'n treinreis, ik zou er helemaal gek van worden. En dan tussendoor ook nog dingen regelen voor hier in NL! Hoop dat je de brief nog hebt opgestuurd. Nou geniet maar van Varanassi want t kostte moeite er te komen en volgende week zit je weer hier in NL waar alles is zoals altijd. Dus doe nu nog maar alles waar je zin in hebt. Mooi verhaal trouwens over die ganges en de gebeden daar! Heel veel beterschap en een dikke kus voor jullie allebei! Nienke

  • 15 December 2006 - 21:12

    Babs:

    Ha annet, dat verhaal van die ontstoken voet komt me bekend voor... of was het de vorige keer niet een ontstoken teen?? Hoe doen de bergschoenen het verder?
    Weer genoeg leesvoer van wat je allemaal meemaakt,leuk!! Wel balen van die gestolen camera en de diaree, hopelijk gaat het snel weer beter. Wel gezellig dat je er ook bij kan zijn de 29e met het etentje in Utrecht! See you soon! Liefs, Babs

  • 17 December 2006 - 12:15

    José:

    Hey Annet,

    Leuk al die verhalen van je weer te lezen!Wel minder dat je zo ziek bent geweest en je voet ontstoken is....hopelijk gaat t snel beter.
    Vrijdag zijn we bij heutinck naar de beatles geweest, je ouders ook. Je vader lag op z'n knieën voor t podium, ging helemaal uit z'n dak. Echt lachen om te zien, Björn heeft nog wel een foto op z'n telefoon. Ze waren ook echt een kopie van de echte beatles, zelfde instrumenten, boxen etc. zelfs een van de gitaristen heeft links gitaar leren spelen!

    Veel plezier nog de laatste dagen daar en nou kan je vast gaan dromen van die schone wc en lekkere warme douche of bad als je weer thuis bent...
    Groetjes José

  • 17 December 2006 - 12:16

    Saskia:

    Jeetje Annet, je maakt wat mee. Was de ganges niet heel vies? Is toch min of meer een open riool? Geniet nog van je laatste week en hopelijk zien we je snel weer!! Dikke kus, Saskia

  • 17 December 2006 - 12:18

    José:

    ....en Björn heeft vorige week een ree voo de auto gehad, echt zielig, hartstikke dood.....ligt nu in de diepvries, dan weet je vast wat we met kerst gaan eten.....X José

  • 17 December 2006 - 16:23

    Suzan:

    Gezellig dat je woensdag weer thuis komt. Tot snel, deze keer wel op tijd zijn voor het vliegtuig hè. Tot snel groetjes Suzan

  • 19 December 2006 - 18:58

    Mascha:

    Ha Annet!
    Jammer dat ik je woensdag niet kan zien, kan pas rond 12/1uur bij jullie zijn en volgende dag alweer om 5 uur eruit dus denk niet dat ik je dan nog zie.. Maar neem aan dat je donderdag er ook nog wel bent ;) ?? Zorg dat je je vliegtuig haalt en een hele fijne terugreis!! liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 62052

Voorgaande reizen:

16 September 2017 - 13 Oktober 2017

Peru machu pichu

01 April 2016 - 14 Mei 2016

Australie

12 April 2013 - 05 Mei 2013

Argentinie met kelly!!:)

08 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Vietnam

09 Januari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: