San Blas islands - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van annetkr - WaarBenJij.nu San Blas islands - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van annetkr - WaarBenJij.nu

San Blas islands

Door: annet

27 Maart 2006 | Panama, Panama-stad

Nou om half 5 op het vliegveld...en eindelijk Josh weer ontmoet. Nou op weg naar een onbewoond eiland. Eerst afwachten of ze ons daadwerkelijk komen ophalen...haha gelukkig gebeurde dat. Ja je weet het nooit hier. Eerst naar Rio Sidra, een druk bewoond eiland, 1200 mensen helemaal vol met hutten, die best groot zijn eigenlijk. Gelukkig verbleven we daar niet. Twee eilanden verder op was ons eiland dan. 7 bamboe hutten, een douche (groot woord, een ton met water) en een ´wc´ op water. Erg grappig...ons persoonlijke hutje was erg schattig. De andere mensen zijn geweldig, 2 israelische koppels en er leeft 1 indianen familie die voor ons het eten klaar maakten. Het eten was de 1e paar dgn niet echt geweldig, weinig en een beetje saai...rijst met vis, of saaie spagetti met een gekookt ei en een jajaja stukje papaya. Toen we een paar dgn later met zijn 4en overbleven, werd het beter. En ze hadden weer een schip met voedsel gehad dus we kregen een SALADE! Na 3 dgn geen groente heerlijk! En de laatste dag kregen we zowaar vlees...kip was echt heerlijk. Nou eigenlijk hebben we hier erg weinig gedaan. De 2e en 3e dag hadden we regen, dus ja lezen en kaarten en natuurlijk alle verhalen van iedereen, altijd interessant. Dag 4 gingen we dan eindelijk een tour doen naar Rio Sidra. De eilanden behoren aan de Kuna indianen, ze hebben eigen regels. In totaal zijn er 3 jefes, en die hebben zelfs meer macht dan de politie hier! Verbazingwekkend. De vrouwen zijn ouderwets gekleed, erg gaaf, ze maken het allemaal zelf, met sieraden om armen en benen, een neusbel (zoals een koe-->moet pijnlijk zijn). De kleding is erg apart, maar sommige hebben dezelfde kleuren, wat bleek dat zijn vriendinnen. Ze bestellen de stof samen en maken dan dezelfde kleding. De kleuren vd sieraden kiezen ze zelf, gewoon wat ze mooi vinden. Ze zijn erg verlegen en haten het als je je camera te voorschijn haalt, o en ja dan moet je een dollar betalen. Nou heb me keurig gedragen en heb wel wat foto´s. Ze hebben wel problemen met de kinderen die willen studeren. Ze kunnen naar panama city, maar worden daar niet geholpen met geld of voedsel etc. Daarom gaan veel kinderen naar Cuba, en daar worden ze wel een beetje geholpen. Ze spreken daar ook geen spaans, maar kunas. 50% kan spaans, is erg weinig dus. Maar ze kennen allemaal het woord one dollar!!!! Ze leren snel natuurlijk. Nou we hoorden dat de dag erna er een fiesta zou zijn voor iedereen en we waren ook uitgenodigd. Gaaf dus, toen we aankwamen...alle vrouwen waren zo dronken als maar kan van de tsi tsu...een alcoholische versnapering die ze zelf maken hier. Rum, suiker en mais, fermenteren ze in grote tonnen en dan heb je een mix van bier en rum, maar erg sterk. Ze hebben kommen waar ze het ingieten, maar niet genoeg kommen dus je moet het erna aan iemand anders geven. Wij kregen allemaal een kom maar het was echt onwijs smerig, maar ja konden het natuurllijk niet maken om het niet op te drinken. Toen dacht ik, ik zet het op de grond...no no no!!! Haha ik zei dat ik wou roken en daarna zou ik het opdrinken, kwam er 1 of andere dronken kerel aan, en dronk het in 1x leeg...beter. Nou het duurde ook even voordat we door hadden wat we ah vieren waren daar. Het is een verjaardagsfeestje!!! Als er 2, 3 of 4 kinderen dezelfde dag jarig zijn, kunnen de ouders ervoor kiezen samen een feest te geven omdat dat scheelt voor de kosten omdat het voor iedereen is (inclucief de mensen vd omliggende eilanden). Dat is natuurlijk erg duur voor hun hier. En ze maken ook zelf uit bij welke lft dit feest gegeven wordt, normaal tussen de 4 en 10 jaar. Het feest duurt 4 dgn en is voor de vrouwen en niñas. Alhoewel we ook genoeg mannen ad drank zagen, is dit eigenlijk niet de bedoeling. Op dag 1 gaan de kinderen in een hangmat, die errruuug hoog hangt en gaan ze zingen. Op dag 4 worden de haren vd jarige kinderen er helemaal afgeknipt. Elk uur een deel. We vroegen of ze dat wel leuk vinden, maar dat hoort gewoon bij de traditie. Nou dit is misschien wel het gaafste wat ik meegemaakt heb op deze trip!
Vandaag weer terug in Panama en naar Casco Viejo geweest, erg mooi daar zo anders dan al die wolkenkrabbers om me heen. Oude gebouwen, smalle straatjes...maar ook gevaarlijke straten. Op elke hoek is politie. Het schijnt echt te zijn dat 1 blok ok is, en dat het volgende blok 10 mt van je vandaan erg onveilig is. Zo raar, morgen ga ik met Josh daar ergens in een erg chique restaurant eten...nu al zin in...denk dat ik morgen niks ga doen, Josh wil naar een of ander park, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het gehad heb met de parken. Heb er zoveel gezien nu!!!!!! Vamos a ver...nou en woensdag morgen is het zover, terug naar NL. Heb er zin in, hoop jullie allemaal snel weer te spreken/zien...en heb mijn oude nr weer....Hasta pronto...

• 28 Maart 2006 - 08:28

Janneke Penterman:

Hartstikke leuk om al je avonturen te lezen!
    Een goede terugreis en je valt met je neus in de boter: de zon schijnt!!
    Kus Janneke

• 28 Maart 2006 - 09:10

Luciel:

Lieve Annet,

wat vliegt de tijd toch he! Zo ga je weg en zo ben je ook al weer bijna terug! Bijzondere verhalen heb je beschreven. Hartstikke leuk hoor!
    Hoop dat je een fijne reis terug hebt en tot gauw dan maar!

Groet Luciel

• 28 Maart 2006 - 09:59

Bettina:

Een goede reis terug en ik zie je snel weer! Misschien heb je zin mee te doen met de Relounce?!

Liefs Bettina

• 28 Maart 2006 - 10:00

Bettina:

Ps..
    Dat is a.s.zondag!

• 28 Maart 2006 - 10:19

Lotte:

ha annet

pffff, de tijd gaat echt snel!! een hele goede terugreis en geniet van je laatste dagje!
    doei!

• 28 Maart 2006 - 11:18

Dinga:

Hey annet,
    Echt super leuk om al je spannende verhalen te lezen. een hele goede terug reis...en tot zaterdag bij broodje bram.
    Al weer zin om te werken.. haha...nou dag dag.

Liefs Dinga

• 28 Maart 2006 - 12:51

Rita:

Geweldig al je verhalen.
    Anja heeft me gisteren aangemeld bij je site.
    Heb van haar al je reisverhalen gelezen.
    Wat een avonturen zeg!
    Wens je een goede vlucht, en wacht met een kop koffie voor persoonlijk verslag en foto's!
    Groetjes.

• 28 Maart 2006 - 13:46

Kim:

Ha die Annet,

een hele goede reis terug en niet schikken want Ome Anton staat samen met je moeder je op te wachten...haha.
    Ik heb erg genoten van je super spannende en boeiende verhalen.
    Tot op Oma's verjaardag...
    Kuzz Kim

• 28 Maart 2006 - 19:56

Majo:

hey annet! heel stom, maar volg dond heb ik spaanse les dus ik kan zelf niet mee eten, maar heb wel vast briefje opgehangen! luc was net hier, die wilde dat we bij hem komen eten dan, want dat was laatst al het plan maar ging nie door omdat hij ziek was.. dus herkansing dan maar?! lijkt me wel gezellig! kom ik gewoon om half 10, vroeg genoeg om jullie in te halen toch :)
    Ik zie je wel maandag toch? Ga ik lekker brownies maken!! :D:D:D dus das nog een goeie reden om langs te komen! tot snel! dikke kus van't IBB!

• 29 Maart 2006 - 16:04

Janneke V:

ha die annet,
    Tja, je zit al weer in het vliegtuig terug naar het koude kikkerlandje. Na je laatste avontuur zal dat wel tegen vallen. Al is het natuurlijk fijn je familie en vrienden weer te zien. Ach, over paar maandjes ga je weer op een nieuw avontuur.

Liefs, Janneke

• 29 Maart 2006 - 18:34

Niels:

Hahaha ze zal dr vliegtuig zekers gemist hebben.... euhh annetje btje blond geworden daro... yep ze komt een dagje later

• 30 Maart 2006 - 10:52

Eef & Meneer Jansen:

Hee Annet, vliegtuig gemist? Afgeleid door wie/wat...? Welkom thuis en tot horens! Xus

• 02 April 2006 - 12:29

Marieke:

hi annetje, joepie bijna weer thuis...kan niet wachten om alle verhalen te horen! Zo te horen was het echt super gaaf!
    spreek je snel!
    x